Onnistuneiden juhlien tärpit (eli huijaa vähän)

Juhlien järjestämisessä vaikeinta on olla itse kaikki - kokki, emäntä, tarjoilija, siistijä, viihdyttäjä, lastenhoitaja ja valokuvaaja. Kun rima on korkealla, tulee helposti tunne alituksesta, vaikka juhlat olisivatkin olleet suksee.

Sujuvien juhlien takana on kolme pääsääntöä, joita noudattamalla juhla kuin juhla tuntuu emännästäkin juhlalta!

1. V A L I T S E    J U H L I E N   K E S K I P I S T E

'Focal point' on tuttu termi sisustuksessa, nappaa se käyttöön myös juhlien suunnittelussa. Tee yksi jippo, juhlien juju, se kohottaa kaikkea muutakin.

Kesikon kolmevuotissynttäreiden järjestämisessä tuli kiire ja riman ali mentiin kunnolla. Päivä ennen juhlia keksin tilata tipulle synttäriseppeleen. Voila! Yhden seppeleen voimalla koko juhlat nousivat monta pykälää, eikä näistä kemuista enää muita muistetakaan. Vai muistaako kukaan näitä karkkitikkuja vuodelta 2010? Niin arvasinkin.

2. Y M M Ä R R Ä    R E S U R S S I T   -   K A R S I   T A I   E N N A K O I

Kiva idea koristella jokaiselle vieraalle oma personoitu muffinssi, maistattaa omaa versiotasi tarte tatinista ja painaa käsin teemapöytäliina. Totuus on se, että kokkailet taas edellisenä iltana hiki hatussa ja tuska sydämessä. Karsi siis jo ennalta. Suoraviivaista tarjoilut, hanki muualta, tee helppoja juttuja tai ennakoi pakastimeen. Edellisenä iltana pitää tehdä paljon muutakin kuin itkeä muffinssien perään, joita ehditkin tehdä vain kaksi.

3. V A L M I S T E L E   E N S I N   I T S E S I

Tämä viimeinen tipsi on pelkkää taikaa.

Laita itsesi tällinkiin pari tuntia ennen juhlia.

Vieraat voi aina vastaanottaa, vaikka kakku olisikin koristelematta. Tämä vie pois viime hetken kiireen, kun naama punaisena yrität sukia itseäsi edustuskuntoon ja ennen kuin ehdit hengähtää tuleekin jo ensimmäiset vieraat ja seuraavan kerran hengähdätkin vasta, kun kahvit on juotu. Laita itsesi ajoissa kauniiksi, tunnet itsesi kauniiksi, aikataulupaine katoaa ja juhlien järjestäminen on kuin yhtä juhlaa!